درحال حاضر سامسونگ تنها شرکتی می‌باشد که گوشی های هوشمند تاشو را در مقیاس بزرگ می فروشد و هیچ رقیبی در این بازار ندارد. این موضوع باعث شده تا سامسونگ بتواند در بازار گوشی های تاشو پیشتاز شود. این در حالیست که بسیاری انتظار داشتند که اپل، بزرگترین رقیب سامسونگ سکوت نکند، ولی هنوز هم مشخص نیست که آیا اپل تصمیم به ساخت آیفون تاشو خواهد گرفت یا خیر.

تعدادی از تولیدکنندگان چینی تلاش کردند وارد بازار گوشی‌های تاشو شوند، اما موفق نشدند هیچ حرکت بزرگی انجام دهند. زمانی که سامسونگ، گلکسی زد فولد 4 و زد فلیپ 4 را در اوایل این ماه معرفی کرد، شیائومی با Mix Fold 2 وارد بازار شد و موتورولا Moto Razr 22 را تنها چند روز بعد معرفی کرد. این‌ها تلاشی برای سبقت از سامسونگ بود، اما به نتیجه‌ای نرسید.

وقتی به گلکسی زد فولد 4 در مقابل میکس فولد 2 و گلکسی زد فلیپ 4 در مقابل Moto Razr 2022 نگاه می‌کنید، جنبه‌هایی وجود دارد که این رقبای جاه‌طلب پیشتاز هستند. برخی از مشخصات ممکن است روی کاغذ بهتر باشند، ولی همانطور که قبلاً گفتیم، مشخصات به تنهایی کل تجربه کاربر را تشکیل نمی‌دهند.

گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ از نظر کیفیت نرم‌افزار و عملکرد از رقبای چینی خود جلوتر هستند. One UI یکی از آن افسانه‌هاست. پوسته سفارشی اندروید سامسونگ راه درازی طی کرده تا این شرکت بتواند تجربه‌ها و ویژگی های معناداری ایجاد کند که تجربه کاربر را بهتر می‌کند. سامسونگ همچنین بر ایجاد یک اکوسیستم متصل تمرکز کرده است که دستگاه‌های مختلف الکترونیکی مصرفی خود را قادر می‌سازد تا به طور یکپارچه با هم کار کنند.

حقیقت دیگری که وجود دارد این است که سامسونگ گوشی های هوشمند تاشو خود را در سطح جهانی می فروشد در حالی که گوشی های تاشو چینی در بسیاری از بازارهای خارج از چین در دسترس نیستند. دلیلش این نیست که سازندگان چینی جاه‌طلبی جهانی نداشته باشند، بلکه این است که آنها علم ژئوپلیتیک ندارند.

دلایل پشت این تنش‌های ژئوپلیتیکی بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان آن‌ها را در این بخش گنجاند. نکته اصلی این است که سازنده‌های چینی موانع بسیار بیشتری برای غلبه بر آن دارند. دسترسی آنها به برخی از بازارهای برتر جهانی محدود است در حالی که سامسونگ با چنین مشکلاتی روبرو نیست.

در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز مهم است و مانع از آن می شود که شرکت‌ها بخواهند برای کاهش قیمت رقبای خود بیش از حد تهاجمی شوند. پایین نگه‌داشتن حاشیه سود یا حتی کاهش فشار رهبران برای افزایش ظرفیت، روشی است که در گذشته تولیدکنندگان چینی به صورت تهاجمی از آن استفاده کردند. این همان چیزی است که باعث شد شرکت هایی مانند هواوی و شیائومی به سرعت رشد کنند.

اکنون شرایط مالی جهانی بسیار دشوار است. زنجیره‌های تامین هنوز پس از پاندمی به حالت عادی برنگشتن، این در حالیست که چین همچنان به گذراندن دوره‌های قرنطینه شدید در مراکز تولیدی خود ادامه می‌دهد، زیرا دولت سیاست‌های کووید صفر خود را پیش می‌برد. پایبندی به رویکرد بدون سود برای این شرکت ها به طور فزاینده ای دشوار می شود.

همه اینها فضای تنفس قابل توجهی را برای تاشوهای سامسونگ فراهم می کند. در نبود رقابت، سامسونگ نیازی به کاهش حاشیه سود خود برای ارزان تر کردن دستگاه های تاشو خود احساس نمی کند. Galaxy Z Fold 4 و Z Flip 4 قیمتی مشابه سال گذشته دارند. کره جنوبی مانند چین چالش های ژئوپلیتیکی مشابهی ندارد و این بدان معناست که شرکت های آن در غرب مورد استقبال قرار گرفته‌اند. ایالات متحده به ویژه از سامسونگ خواسته است تا میلیاردها دلار در تاسیسات تراشه های جدید سرمایه گذاری کند.

پیش بینی اینکه آیا این عوامل در آینده تغییر خواهند کرد یا نه، در حال حاضر دشوار است. با این حال، آنچه واضح است این است سامسونگ فعلا بیشترین استفاده را از آن خواهد کرد.


منبع: www.sammobile.com