پروژه رجیستری موبایل مستلزم هماهنگی فیمابین وزارتخانههای ارتباطات و صنعت و معدن و تجارت (صمت) با گمرک و بسیاری از سازمانهای دیگر است و نیز به دلیل مبارزه با قاچاق اجرایی شده است.
مدتی است که از اجرای طرح رجیستری میگذرد و در طی این زمان مسائلی از جمله انتقال مالکیت گوشی رجیسترشده، رجیستری گوشی مسافران، خرید گوشی و نحوه آگاهی از اصالت گوشی و موضعاتی از این دست مطرح شده است. با این وجود ممکن است کاربران همچنان با مشکلاتی مواجه شوند که نیازمند پیگیری باشد.
با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشیهای همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشتماه، صرفا گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شدهاند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. در اطلاعیهی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت (رجیستری) آمده است تمامی گوشیهایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردهاند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.
خریداران تجهیزات سیمکارتخور باید هنگام خرید، سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل کنند؛ برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی لازم است با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI) که روی گوشی و همچنین با شمارهگیری *۴# مشاهده میشود، اصالت گوشی را بررسی و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.
برای اطلاع از نحوه روند رجیستر کردن و آموزشهای لازم، مقاله آموزش روشهای فعالسازی و رجیستری گوشی موبایل را مطالعه فرمایید.
رجیستری با چه چالشهایی روبهروست؟
اگر گوشی خود را قبل از تاریخهای اعلامشده روشن نکرده باشید، طبق قوانین قطع سرویس خواهد شد. البته اگر مدعی روشن بودن گوشی قبل از تاریخهای اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، می توانید برای پیگیری، موضوع را به مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ و یا به آدرس ایمیل سامانهی همتا اعلام کنید. همچنین جهت هرگونه سوال و حل مشکلات مربوط به طرح رجیستری میتوانید با مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس حاصل کنید.
درصورتی که گوشی خود را از خارج از کشور خریداری کردهاید، یک ماه مهلت دارید در سایت گمرک اقدام به ورود اطلاعات و حقوق و عوارض گمرکی کرده، رسید آن را پرینت گرفته و در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت و به آدرس همتا ایمیل کنید. درصورت وصل نشدن گوشی پس از دو الی سه روز، مشکل خود را با مرکز تماس طرح ۰۹۶۳۶۶ و یا به آدرس ایمیل همتا مطرح کنید.
اگر جزو مسافرانی هستید که میخواهید از سیمکارتهای داخلی استفاده کره و به همین منظور، حقوق و عوارض گمرکی گوشی مسافری خود را پرداخت کردهاید اما گوشی همچنان قطع سرویس است، تصویر رسید خود را در سایت همتا در بخش مسافری ثبت و همچنین با شرح موضوع به آدرس ایمیل همتا ارسال کنید.
همچنین اگر گوشی مستعمل خود را بنا به هر دلیلی در فروشگاههای خارج از کشور تعمیر یا تعویض کردهاید که منجر به تغییر IMEI گوشی شده است و پیامکی از سامانه همتا مبنی بر قطع سرویس دریافت کردهاید یا قطع سرویس شدهاید،IMEI گوشی قبلی وIMEI گوشی جدید به همراه نام و نامخانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراهی که در گوشی استفاده میشود را به همراه کلیه مستندات و با شرح موضوع به آدرس ایمیل همتا بفرستید.
البته وظیفه رجیستر کردن دستگاههای موبایلی که در فروشگاه هستند، برعهده فروشنده است. به همین دلیل خریداران باید هنگام مراجعه به فروشگاه و خرید گوشی، از فروشنده فاکتور بگیرند تا درصورت بروز مشکل به مراجع مربوط مراجعه کنند؛ بنابراین اگر از مغازه و یا فروشگاهی در ایران گوشی خریداری کرده و از سامانه همتا پیامکی مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت کرده و یا قطع سرویس شدهاید، باید گوشی را به فروشنده بازگردانید و هزینه خود را دریافت کنید. درصورت هرگونه مشکل با فروشنده، نیز میتوانید با سازمانهای مربوطه موضوع را پیگیری کنید.
وزارت صمت؛ پاسخگوی مشکلات رجیستری
در این راستا حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با تاکید بر مشمولیت تمامی برندهای گوشی همراه در پروژهی رجیستری اظهار کرد: پس از مشمول رجیستری شدن همهی طرحها، عموما شکایاتی سمت ما نمیآید. رجیستری کانتکت سنتر (مرکز امور مشتریان) دارد که شکایات از این طریق و از وزارت صمت بررسی میشود، چون بیشتر شکایات مرتبط به بازار است و مرتبط با بحث فنی نیست.
البته از آنجا که وزارت ارتباطات و رگولاتوری به نحوی مسوول هماهنگیهای انجامشده برای تکمیل پروژه رجیستری بوده، ممکن است شکایاتی نیز به این سازمان مطرح شود و البته تهمیداتی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است. جوشقانی در این باره گفت: بعضا ممکن است شکایاتی نیز سمت وزارت ارتباطات و رگولاتوری بیاید، زیرا ما مسئول هماهنگی بودیم، اما ما هم به موضوع را به وزارت صمت ارجاع میدهیم تا در کانتکت سنتر و یا روی سامانه همتا مشکلات خود را حل کنند.
در نهایت با گذشت چندین ماه از اجرای رجیستری که در وهله اول در راستای مبارزه با قاچاق اجرایی شده است تا از درآمدهای غیرقانونی و خلاف منفعت دولت جلوگیری کند، کاربران نیز میتوانند از این طرح بهره گرفته و از طرف مقابل در صورت بروز مشکل، به سامانه همتا مراجعه کرده و مشکل خود را حل کنند؛ در غیر این صورت شما میتوانید مشکلاتی که با اجرای رجیستری برایتان ایجاد شده و حتی با مراجعه به سامانه همتا هم حل نشده است، با ایسنا در میان بگذارید.
دیدگاه خود را بنویسید